10 Ιουνίου, 2020

Press Room

Σήμερα ψηφίζεται το νομοσχέδιο για την αναβάθμιση του σχολείου


Με ενδιαφέρον αναμένεται η σημερινή συζήτηση του νομοσχεδίου του υπουργείου Παιδείας για την αναβάθμιση του Σχολείου, στην Βουλή.

Στην συζήτηση μάλιστα θα παρέμβει και ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, καθώς και οι αρχηγοί των κομμάτων. Μετά τη χθεσινή συζήτηση επί της αρχής του νομοσχεδίου, που επιφέρει αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, το μεσημέρι θα διεξαχθεί συζήτηση «επί των άρθρων» και αργότερα θα ακολουθήσει η ψήφιση του νομοσχεδίου. Για την ψηφοφορία, το ΚΚΕ ζήτησε να γίνει ονομαστικά επί της αρχής και επί ορισμένων άρθρων.

Το επίμαχο νομοσχέδιο έχει φέρει αντιδράσεις από την αντιπολίτευση, ενώ χθες οι εκπαιδευτικοί προχώρησαν σε απεργία και σήμερα αναμένεται να πραγματοποιήσουν νέα συγκέντρωση διαμαρτυρίας, τόσο στην Αθήνα όσο και στην Θεσσαλονίκη.

H κόντρα Κεραμέως – Φίλη για τα Αγγλικά στα νηπιαγωγεία

Κατά τη διάρκεια της χθεσινής συζήτησης στη Βουλή για το νομοσχέδιο, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως ανέφερε ότι στόχος του υπουργείου είναι να βρίσκει λύσεις παρά τις αντιξοότητες και να δίνει στους μαθητές και στους φοιτητές περισσότερα και καλύτερα εφόδια. Παράλληλα, απαντώντας στην κριτική της αντιπολίτευσης, αλλά και του πρώην υπουργού, Ν. Φίλη, αναφορικά με την εισαγωγή της αγγλικής γλώσσας στα νηπιαγωγεία, απάντησε πως «τα παιδιά που μαθαίνουν περισσότερες από μία γλώσσες αποκομίζουν γνωστικά οφέλη, όπως η επίλυση προβλημάτων και η ικανότητα επικοινωνίας, η δημιουργικότητα και η πολιτισμική συνείδηση».

«Ερευνες έχουν δείξει ότι η δεύτερη γλώσσα αυξάνει τη δυνατότητα της γνώσης και της μητρικής γλώσσα των παιδιών. Είναι παγκόσμια τάση η εκμάθηση ξένων γλωσσών να εισάγεται όλο και σε μικρότερες ηλικίες», τόνισε επίσης η υπουργός.

Νωρίτερα, ο κ. Φίλης επιτέθηκε στην κα Κεραμέως λέγοντας πως θα έπρεπε «να ακούσουν τους ειδικούς» και πως μία τέτοια απόφαση θα προκαλέσει άλλα προβλήματα, καθώς, όπως σημείωσε, υπάρχει μεγάλος αριθμός παιδιών που δεν έχει την ελληνική γλώσσα ως μητρική, «ενώ υπάρχουν και παιδιά με μαθησιακά προβλήματα».

Τι προβλέπει το νομοσχέδιο για τα σχολεία

Το νομοσχέδιο προβλέπει δομικές αλλαγές σε όλα τα επίπεδα, από το νηπιαγωγείο ως τους μαθητές της Γ’ Λυκείου και τις πανελλαδικές εξετάσεις, καθώς και την ενίσχυση των πανεπιστημίων.

Στο νομοσχέδιο προβλέπονται, μεταξύ άλλων:

  • Εισάγονται πιλοτικά τα «εργαστήρια δεξιοτήτων» στο υποχρεωτικό πρόγραμμα νηπιαγωγείων, δημοτικών και γυμνασίων από το επόμενο σχολικό έτος (2020-21), σηματοδοτώντας τη στροφή σε ένα σύγχρονο σχολείο που δίνει έμφαση στην καλλιέργεια ήπιων δεξιοτήτων, δεξιοτήτων ζωής και δεξιοτήτων τεχνολογίας και επιστήμης στους μαθητές (από κοινού «δεξιότητες του 21ου αιώνα»).
  • Νέες θεματικές όπως ο εθελοντισμός, η οδική ασφάλεια, η πρόληψη από εξαρτήσεις, ο αλληλοσεβασμός και η διαφορετικότητα, η ρομποτική, η επιχειρηματικότητα, η σεξουαλική αγωγή (κάθε θεματική θα είναι σταθμισμένη με την εκπαιδευτική βαθμίδα και ηλικία των μαθητών), στοχεύουν στην ευρύτερη καλλιέργεια και διαπαιδαγώγηση των μαθητών. Οι θεματικές αυτές οργανώνται σε 4 θεματικούς κύκλους (Ευ Ζην, Περιβάλλον, Κοινωνική Ενσυναίσθηση και Ευθύνη, Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία).
  • Εισάγεται πιλοτικά στο νηπιαγωγείο η ενασχόληση των μαθητών με την αγγλική γλώσσα μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων.
  • Ενισχύεται η διδασκαλία της πληροφορικής, των κλασσικών γραμμάτων, της φυσικής αγωγής και των ξένων γλωσσών.
  • Διευρύνονται οι μέθοδοι αποτίμησης προόδου των μαθητών, π.χ. μέσω ερευνητικών εργασιών, και αυξάνονται τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα (π.χ στο Γυμνάσιο από 4 σε 7).
  • Συστήνεται η τράπεζα θεμάτων διαβαθμισμένης δυσκολίας στο Λύκειο.
  • Εισάγεται η λογική του «κόντρα» μαθήματος στη Γ’ Λυκείου για την ενίσχυση της γενικής παιδείας, που θα προσμετράται στο απολυτήριο (ιστορία για τους μαθητές που επιλέγουν πρακτική κατεύθυνση και μαθηματικά για τους μαθητές που επιλέγουν θεωρητική κατεύθυνση).
  • Εξορθολογίζεται η διαδικασία προαγωγής και απόλυσης μαθητών (βαθμολογική βάση του 10).
  • Θεσμοθετείται ένα συνεκτικό πλαίσιο για την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου (βασισμένο στο τρίπτυχο «Προγραμματισμός – Αυτοαξιολόγηση – Εξωτερική Αξιολόγηση»).
  • Εισάγονται ρυθμίσεις για την ενίσχυση της ασφάλειας στο σχολικό περιβάλλον (θεσμοθέτηση του Συμβούλου Σχολικής Ζωής, εκπαιδευτικού που αναλαμβάνει την παροχή συμβουλών και παιδαγωγικής υποστήριξης προς μαθητές, εκπαιδευτικούς, γονείς/κηδεμόνες, με στόχο τη διαχείριση ειδικών καταστάσεων, όπως κρούσματα ενδοσχολικής βίας, ενώ θεσμοθετείται και ο εσωτερικός κανονισμός λειτουργίας σχολείων).
  • Ενισχύεται και διευρύνεται ο θεσμός των Πρότυπων και των Πειραματικών σχολείων. Από το Σεπτέμβριο θα λειτουργούν 28 Πρότυπα και 34 Πειραματικά Σχολεία στη χώρα, ενώ προβλέπεται ακολούθως και η επέκταση του θεσμού.
  • Λαμβάνονται μέτρα για την αποτελεσματικότερη στελέχωση σχολικών μονάδων, όπως διπλή μοριοδότηση για τις δυσπρόσιτες περιοχές, μείωση της διάρκειας των πινάκων. Εισάγονται, τέλος, ρυθμίσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση που αφορούν:
  • στην ενίσχυση της εξωστρέφειας των πανεπιστημίων, για παράδειγμα μέσω της δυνατότητας ίδρυσης ξενόγλωσσων προπτυχιακών προγραμμάτων, αυτόνομα, από κάθε ΑΕΙ (και δίχως να απαιτείται έγκριση Υπουργού), της θεσμοθέτησης κοινών (joint) και διπλών (double) προγραμμάτων σπουδών μεταξύ ελληνικών και ξένων ΑΕΙ καθώς και της θεσμοθέτησης θερινών προγραμμάτων.
  • στην εισαγωγή ακαδημαϊκού κριτηρίου στις μετεγγραφές, παράλληλα με τον εξορθολογισμό των υφιστάμενων οικονομικών και κοινωνικών κριτηρίων.
  • στη διαδικασία ανάδειξης των Πρυτανικών Αρχών.