26 Οκτωβρίου, 2019

Press Room

Αντιδράσεις για το λάθος της Κεραμέως για την 28η Οκτωβρίου


Η υπουργός αναφέρεται στην 28η Οκτωβρίου, σημειώνοντας «στις παραμονές του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου», η ιταλική επίθεση προς την Ελλάδα, ωστόσο, δεν έγινε τις παραμονές του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, όπως τονίζει στο μήνυμά της.

Αντίθετα, ο πόλεμος είχε αρχίσει 13 μήνες νωρίτερα, την 1η Σεπτεμβρίου του 1939, με την εισβολή της Γερμανίας στην Πολωνία -και την άμεση κήρυξη πολέμου στη Γερμανία από τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο.

Εκτός, βέβαια, αν στο υπουργείο Παιδείας δεν θεωρούν ότι το 1940 είχαμε Παγκόσμιο Πόλεμο, από τη στιγμή που δεν είχαν εμπλακεί ακόμη Αμερική και Σοβιετική Ένωση (Κίνα και Ιαπωνία βρίσκονταν ήδη σε πόλεμο από το 1937). Για κάποιους, άλλωστε, η έναρξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου τοποθετείται μετά τη ναζιστική επίθεση στη Σοβιετική Ένωση.

Πάντως, το λάθος της υπουργού προκάλεσε την αντίδραση του κοινοβουλευτικού εκπροσώπου του ΣΥΡΙΖΑ, Δημήτρη Τζανακόπουλου, που δήλωσε:

«Το μήνυμα της υπουργού παιδείας για την 28η Οκτωβρίου αναδεικνύει ταυτόχρονα τη βαθιά ιστορική της αγνοία, αλλά και ασύγγνωστη αβελτηρία.

Κατά την κα Κεραμέως ο Β’ ΠΠ δεν είχε ξεκινήσει το 1940, στη χώρα δεν εισέβαλαν οι φασίστες του Μουσολίνι, ούτε αργότερα οι Ναζί.

Μακάρι να ζούσαν περισσότεροι από εκείνη τη γενιά σήμερα, ώστε να ενημερώνονταν από την υπουργό Παιδείας ότι δεν πολέμησαν τον φασισμό και τον ναζισμό, αλλά κάποιες αόριστες δυνάμεις βίας και μίσους. Και με κάποιο τρόπο, που η ίδια μόνο κατανοεί, ο αγώνας τους στέλνει σήμερα μήνυμα κατά του λαϊκισμού.

Πολιτικά υποκινούμενη, αλλά και τερατωδώς άστοχη χρήση της ιστορίας, με το αποτέλεσμα να γίνεται γκροτέσκο.

Αν η κα Κεραμέως είναι παράδειγμα αριστείας, τότε να με συγχωρείτε, αλλά προτιμώ την κλήρωση».

Και το μήνυμα της κας Κεραμέως:

«Αγαπητοί μαθητές και μαθήτριες,

Αγαπητοί κύριοι και κυρίες Εκπαιδευτικοί,

Γιορτάζουμε μία από τις πιο σημαντικές στιγμές της μακράς και ένδοξης ιστορίας της χώρας μας. Η 28η Οκτωβρίου 1940 είναι μία ημέρα που φέρει ιδιαίτερο βάρος για τη συλλογική μας ταυτότητα, για τρεις ιδιαίτερους λόγους, ανάμεσα σε άλλους πολλούς:

Μας υπενθυμίζει τα επιτεύγματα του Ελληνισμού. Στις παραμονές του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, της πιο μελανής ίσως σελίδας της παγκόσμιας ιστορίας, οι αντίξοες συνθήκες και η δυσανάλογη ισχύς προς τον κατακτητή δεν πτόησαν τον ελληνικό λαό. Αψηφώντας κάθε δυσκολία, οι Έλληνες αποφάσισαν να υψώσουν το ανάστημά τους και να αντιταχθούν στις δυνάμεις του μίσους και της βίας, υπερασπιζόμενοι την ελευθερία μας.

Αποτελεί διδαχή και αναδεικνύει τις θεμελιώδεις αρχές και αξίες μας. Η έμφυτη τάση του λαού μας να αντιμετωπίζει θαρραλέα τις δυνάμεις, που τον απειλούν, συνιστά επαναλαμβανόμενο μοτίβο στην μακραίωνη ιστορία μας. Η ισχύς αυτή πηγάζει από την ικανότητά μας να συσπειρωνόμαστε γύρω από έναν κοινό στόχο, όταν οι θεμελιώδεις αξίες μας κινδυνεύουν.

Στις μέρες μας, που οι ακραίες φωνές του λαϊκισμού επιδιώκουν να δυναμώσουν, που ο ατομικισμός και η αποξένωση μαστίζουν την ανθρωπότητα, είναι πιο κρίσιμο από ποτέ να αναβιώσουμε αξίες, όπως η αυταπάρνηση, ο αλτρουισμός και η αλληλεγγύη, που μας επιτρέπουν, σήμερα, να ζούμε σε μία ελεύθερη, δημοκρατική χώρα.

Αναδεικνύει τη σημασία της εκπαίδευσης στην προσπάθεια να διατηρήσουμε την εθνική μας μνήμη, καθώς και να καλλιεργήσουμε μια πιο διαδραστική σχέση με το παρελθόν μας. Η αναζήτηση της ιστορικής αλήθειας και η γνωριμία με την ιστορική μας ταυτότητα, η δυνατότητα εντοπισμού και αξιολόγησης αξιόπιστων ιστορικών πηγών, αποτελούν γνώσεις και δεξιότητες που οφείλει να αναπτύξει στους μαθητές ένα σύγχρονο σχολείο. Αγαπητά μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας, Αξιοποιώντας το πλούσιο εκπαιδευτικό υλικό της ιστορικής κληρονομιάς μας, μπορούμε να διδάξουμε και να διδαχτούμε από το παρελθόν και να προετοιμαστούμε κατάλληλα για το παρόν και το μέλλον.

Χρόνια πολλά σε όλες και όλους»!