Skip to main content

13 Μαρτίου, 2025

Press Room

Άγριο παιχνίδι με τις αυξήσεις ως 35% στις τιμές του καφέ – Άδεια τα ράφια από κάψουλες – Ποιοι ελέγχουν τις τιμές


Είδος προς εξαφάνιση από τα ελληνικά σούπερ μάρκετ κινδυνεύουν να γίνουν οι κάψουλες του καφέ με μεγάλα brands, όπως οι Costa Coffee, Vergnano, L’or, Tassimo και Douwe Egberts. Μάλιστα το ζήτημα έχει ευρωπαϊκές διαστάσεις και αφορά γενικότερα την αγορά του καφέ, καθώς μαίνονται έντονες διαμάχες μεταξύ των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών αλυσίδων σούπερ μάρκετ και του κολοσσού στο κλάδο του καφέ που είναι η εταιρεία JDE Peet’s, σύμφωνα πάντοτε με τα όσα αναφέρουν ερευνητές δημοσιογράφοι του Follow The Money σε ένα μακροσκελές ρεπορτάζ.

Το πρόβλημα σύμφωνα με τα όσα παρουσιάζονται στο σχετικό δημοσίευμα, για το οποίο συνεργάστηκαν τρεις δημοσιογράφοι (Hellen Willem Smits, Remy Koens και Salsabil Fayed), είναι η κόντρα που έχει ξεσπάσει μεταξύ των ευρωπαϊκών σούπερ μάρκετ (κυρίως γερμανικών και ολλανδικών) και της JDE Peet’s καθώς η τελευταία αυξάνει τις τιμές των προϊόντων της επικαλούμενη την αύξηση των τιμών της πρώτης ύλης.

Η αύξηση των τιμών του καφέ είναι ένα υπαρκτό ζήτημα και όπως έχει καταγραφεί σε ρεπορτάζ του TheTOC, η πρώτη ύλη (σ.σ. καφές Arabica και Robusta) σημειώνει τεράστια άνοδο στα διεθνή χρηματιστήρια του Λονδίνου και της Νέας Υόρκης και το 2025, παρά το γεγονός ότι υπήρχε η ελπίδα μείωσής τους.

Οι αυξήσεις των τιμών του καφέ σε ευρωπαϊκό επίπεδο έχει προκαλέσει πλήθος αντιδράσεων από τις μεγάλες αλυσίδες σούπερ μάρκετ με μερικές από αυτές να μην ενδίδουν στις απαιτήσεις της εταιρείας με αποτέλεσμα τα ράφια τους να παραμένουν… ορφανά από κάψουλες καφέ. Τονίζεται, δε, ότι οι αυξήσεις είναι αδικαιολόγητες καθώς και άλλες μάρκες καφέ, όπως για παράδειγμα το private label των σούπερ μάρκετ καταγράφει ανατιμήσεις, αλλά όχι σε τόσο μεγάλο βαθμό και σίγουρα όχι χωρίς εξηγήσεις.

Μία εξ αυτών είναι και η ολλανδική αλυσίδα Plus, η οποία διαθέτει περίπου 260 καταστήματα στη χώρα. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της, Aart van Haren, μίλησε στο FTM Europe και τόνισε πως η JDE Peet’s αυξάνει τις τιμές περισσότερο από ό,τι χρειάζεται, ενώ δήλωσε ότι οι διαπραγματευτικές τακτικές είναι “αδιαφανείς”.

Όπως αναφέρει: ” Οι τακτικές (της JDE Peet’s) θα αυξήσουν τις τιμές του καφέ στα 9 €. Οι καταναλωτές δε θα μπορέσουν να αγοράσουν τον εν λόγω καφέ (σ.σ. η Douwe Egberts είναι η πιο δημοφιλής μάρκα καφέ στην Ολλανδία), καθώς στην πραγματικότητα θα κόστιζε 6 €”.

Το δικό του σχόλιο στο FTM έκανε και ο απερχόμενος διευθύνων σύμβουλος της ολλανδικής και βελγικής αλυσίδας Jumbo (σ.σ. περισσότερα από 740 καταστήματα και στις δύο χώρες), Ton van Veen επισημαίνοντας ότι: “Οι τιμές της JDE Peet’s έχουν αυξηθεί τρεις, τέσσερις ή ακόμα και πέντε φορές, σε σχέση με τις αυξήσεις που κατγράφονται στον καφέ”.

Αυξάνονται οι πιέσεις σε καταναλωτικό κοινό και εμπόρους

Η κατάσταση αυτή έχει, σύμφωνα πάντα με τα όσα αναφέρουν οι τρεις έμπειροι ερευνητές-ρεπόρτερ, μεγάλο αντίκτυπο και στο καταναλωτικό κοινό, καθώς οι Ευρωπαίοι πελάτες θα δούν τις τιμές του αγαπημένου τους ροφήματος να αυξάνονται κατακόρυφα, ενώ από την άλλη πλευρά οι έμποροι θα κληθούν να απορροφήσουν τις ανατιμήσεις.

Από την πλευρά της η JDE Peet’s τονίζει ότι ακόμα γίνονται διαπραγματεύσεις και ότι οι αυξήσεις τιμών είναι αναπόφευκτες. Στο δημοσίευμα αναφέρεται ότι ο νέος διευθύνων σύμβουλος της JDE Peet’s, Rafael Oliveira, έχει σχολιάσει ότι οι τιμές των κόκκων του καφέ έχει διπλασιαστεί το τελευταίο διάστημα.

Τι συμβαίνει στην Ελλάδα – Αυξήσεις έως και 35%

Ανεξάρτητα από το εάν τα σούπερ μάρκετ της χώρας μας υψώνουν τείχη, όπως οι Γερμανοί και οι Ολλανδοί, απέναντι στις ανατιμήσεις των κολοσσών του καφέ, το μόνο σίγουρο είναι ότι στις αρχές του 2025 οι ανατιμήσεις καλά κρατούν με τις αυξήσεις στο δημοφιλές ρόφημα των Ελλήνων να διαμορφώνονται μεταξύ 15% και 35%.

Να προσθέσουμε ότι η αξία του καφέ που καταναλώθηκε στην Ελλάδα το 2023 εκτιμήθηκε σε τιμές χονδρικής στα 650 εκατ. €, ενώ όσον αφορά τους τόνους που καταναλώθηκαν αυτοί ανήλθαν στις 40.450 και προβλέπεται άνοδος για το 2024 με τις προβλέψεις να κάνουν λόγο για 41.080 τόνους καφέ.

Ένα ακόμα ενδιαφέρον στατιστικό είναι το ότι από το 1993 έως και το 2023, δηλαδή σε διάστημα τριών δεκαετιών, έχει διπλασιαστεί η κατανάλωση καφέ. Πιο συγκεκριμένα, το 1993 οι Έλληνες κατανάλωσαν 22.200 τόνους καφέ με διαφορετική κατάταξη όσον αφορά τις προτιμήσεις, καθώς την πρωτοκαθεδρία είχε ο ελληνικός με 15.200 τόνους και ακολουθούσαν ο στιγμιαίος με μόλις 5.100 τόνους και οι φίλτρου και εσπρέσο με 1.900 τόνους.

ΔΙΚΤΥΟ ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ- ΤΡΟΠΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ