Φωτεινή Αραμπατζή: «Με την ψηφιακή διακυβέρνηση η χώρα κατακτά μια σειρά από νίκες υπέρ της κοινωνίας»
«Πρωτοπόρος η Ελλάδα στις αναδυόμενες τεχνολογίες»
Στην αδιαπραγμάτευτα κοινωνική, ανθρώπινη διάσταση, που ενσωματώνουν οι νέες τεχνολογίες, όταν χρησιμοποιούνται με πυρήνα τον Άνθρωπο, αναφέρθηκε στην Ομιλία της, σήμερα στη Βουλή, η Κοινοβουλευτική Εκπρόσωπος της ΝΔ και Βουλευτής Σερρών κ. Φωτεινή Αραμπατζή επισημαίνοντας πως «αν το 112 λειτουργούσε τρία χρόνια πριν, τότε, που η Ελλάδα θρηνούσε πάνω από 100 νεκρούς λόγω της καταστροφικής, της τραγικής πυρκαγιάς στο Μάτι και οι κάτοικοι είχαν ειδοποιηθεί να εκκενώσουν την περιοχή, πολλοί θα βρίσκονταν σήμερα στη ζωή».
Κατά τη συζήτηση του Νομοσχεδίου του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης η κ. Αραμπατζή εξήρε την επάρκεια και την αποτελεσματικότητα της πολιτικής ηγεσίας του εν λόγω Υπουργείου, καθώς όπως είπε, μόλις συστήθηκε, υπό τον κ. Κυριάκο Πιερρακάκη, μέσα σε έξι μήνες, δόθηκε σε λειτουργία ο ευρωπαϊκός αριθμός κλήσης έκτακτης ανάγκης 112.
Ειδικά για το 112, η Κοινοβουλευτική Εκπρόσωπος της ΝΔ τόνισε -απαντώντας σε επικρίσεις περί αυταρέσκειας και μεγαλομανίας της Κυβέρνησης- ότι δεν είναι «προίκα» κανενός, παρά είναι εργαλείο και «προίκα» της χώρας:
«Κοινός παρονομαστής του 112 αλλά και όλων των ψηφιακών επιτευγμάτων, που έχουν πραγματοποιηθεί την τελευταία τριετία, είναι ο άνθρωπος, ο πολίτης, η κοινωνία, γι’ αυτό και σε όλες τις ποιοτικές έρευνες των δημοσκοπήσεων ο ψηφιακός μετασχηματισμός του κράτους συγκεντρώνει τις θετικές γνώμες της πλειονότητας των ερωτηθέντων».
Το ψηφιακό κράτος
Όπως εξήγησε, αυτό δεν είναι τυχαίο, καθώς:
- Οι ψηφιακές συναλλαγές αυξήθηκαν μέσα σε τρία χρόνια από 8,8 εκατομμύρια το 2018 σε 567 εκατομμύρια το 2021!
- Δημιουργήθηκε η πλατφόρμα gov.gr μέσα από την οποία εκδόθηκαν περισσότερα από 200 εκατομμύρια έγγραφα, με αποτέλεσμα ο πολίτης να αποφύγει περίπου 60 «ουρές», κατά μέσο όρο, τον χρόνο
- Το gov.gr παρέχει σήμερα 1.375 υπηρεσίες,
- από 1.147 τον Μάρτιο του 2021
- και 627 τον Σεπτέμβριο του 2020
- Στο διάστημα αυτό έγιναν ηλεκτρονικά 6,5 εκατομμύρια υπεύθυνες δηλώσεις
- Σε κάθε επίσκεψη, που κάνουν οι πολίτες στην ψηφιακή πύλη gov.gr, προκύπτει όφελος για τους ίδιους και για το Δημόσιο ύψους 1 ευρώ.
Συνολικά, κατά την διετία Μαρτίου 2020 (οπότε ξεκίνησε η λειτουργία της πύλης) έως τον Μάρτιο του 2022 πραγματοποιήθηκαν 273 εκατομμύρια επισκέψεις στην σελίδα και το συνολικό όφελος, όπως αυτό εκτιμήθηκε από μελέτη, ήταν 270 εκ. ευρώ ενώ η ίδια μελέτη εκτιμά ότι σε βάθος πενταετίας το όφελος θα φτάσει στο 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ καθώς αυξάνονται οι υπηρεσίες, που παρέχει η ψηφιακή πύλη του Δημοσίου αλλά και η χρήση της από τους πολίτες.
«Όσο και αν λίγοι το πίστευαν πριν τρία χρόνια, το κράτος γίνεται ψηφιακό και άρα πιο φιλικό στον πολίτη» σημείωσε η κ. Φωτεινή Αραμπατζή υπογραμμίζοντας πως η χώρα τέθηκε στην πρωτοπορία της ψηφιακής διακυβέρνησης κατακτώντας μια σειρά από νίκες υπέρ της κοινωνίας, όπως:
- το Ψηφιακό Σύστημα Εμβολιασμού, για το οποίο ουδείς μπορούσε να φανταστεί πως το ελληνικό δημόσιο μπορούσε να λειτουργήσει κάτι, τόσο οργανωμένα και τόσο αποτελεσματικά
- το Ψηφιακό πιστοποιητικό covid με το οποίο η Ελλάδα πρωτοπόρησε προτείνοντάς το, με την Ευρώπη να το δέχεται.
Αναφερόμενη στην τεχνογνωσία της Ελλάδας, την οποία ζήτησαν στη συνέχεια και άλλες χώρες αλλά και στο Ψηφιακό Πιστοποιητικό, που είχαμε πέρυσι στο κινητό μας όταν τουρίστες άλλων χωρών έφταναν στην χώρα μας με βεβαιώσεις εκτυπωμένες σε χαρτί, η Σερραία Βουλευτής ανέφερε: «Πέρα από την προφανή κοινωνική διάσταση, με τις λιγότερες ουρές, τη λιγότερη γραφειοκρατία και τις λιγότερες άσκοπα σπαταλημένες ανθρωποώρες, πέρα από την προφανή οικονομική ωφέλεια της ψηφιοποίησης των συναλλαγών έχουμε σκεφτεί το πόσο η μεταμόρφωση αυτή του ελληνικού κράτους, με την αίσθηση της ασφάλειας και της σοβαρότητας, που αποπνέει, συντείνει στο γενικότερο θετικό κλίμα, στην προσέλκυση επενδύσεων, στην τοποθέτηση της χώρας ως ελκυστικού επενδυτικού προορισμού; Πολλαπλά, εκθετικά, πολυσήμαντα θα απαντήσω».
Η κοινωνική διάσταση
Επέμεινε, μάλιστα, στην κοινωνική διάσταση της ψηφιακής διακυβέρνησης, που έχει ως πυρήνα τον άνθρωπο και μάλιστα τον λιγότερο δυνάμενο, «γι’ αυτό και πρωταρχικό όφελος της ψηφιακής μετάβασης είναι ο εκδημοκρατισμός των συναλλαγών, η προσβασιμότητα των συναλλαγών σε όλους, που αποτελεί και το κύριο χαρακτηριστικό μιας αδιαμφισβήτητης κοινωνικής και εξόχως προοδευτικής πολιτικής, που εφαρμόζει στην πράξη αυτή η Κυβέρνηση».
Με αναφορές στην Άυλη Συνταγογράφηση, το «my Health» και τα Ψηφιακά Προγράμματα δωρεάν προληπτικών εξετάσεων, που τέθηκαν σε λειτουργία στον χώρο της Υγείας αλλά και σε εκείνες τις εφαρμογές, που θα λειτουργήσουν ψηφιακά σε λίγες μέρες, όπως το ψηφιακό πορτοφόλι του κινητού μας, η ταυτότητα και η άδεια οδήγησης -την ώρα, που σε όλους τους δήμους της χώρας τρέχει το πρόγραμμα «έξυπνες πόλεις»- η κ. Φωτεινή Αραμπατζή τόνισε ότι «η Ελλάδα είναι μια από τις τρεις χώρες στην Ευρώπη, που ολοκλήρωσε τις δημοπρασίες για το φάσμα 5G. Και τώρα, με το Νομοσχέδιο, που συζητούμε σήμερα, θεσπίζουμε, το ρυθμιστικό πλαίσιο για τις αναδυόμενες τεχνολογίες, που είναι μεταξύ άλλων η τεχνητή νοημοσύνη, το blockchain, το διαδίκτυο των πραγμάτων».
Αναρωτήθηκε, μάλιστα, γιατί για ένα τόσο σημαντικό ζήτημα εγείρονται αντιπολιτευτικοί τόνοι: «Είναι κακό η χώρα μας, πριν τη θέσπιση του Ευρωπαϊκού Κανονισμού, να προηγείται, όταν μέχρι πρότινος ήταν ψηφιακά αναλφάβητη; Και να θέτει, εν πολλοίς, την ατζέντα των αξιών και των πρωτοβουλιών; Είναι πρόβλημα να εμφανιζόμαστε πρωτοπόροι ή είναι πρόβλημα να εμφανιζόμαστε ουραγοί, επιμηθείς και καταϊδρωμένοι στις αναδυόμενες τεχνολογίες, τις τεχνολογίες δηλαδή, που θα μπορούσαν να περιγραφούν ως “τέταρτη βιομηχανική επανάσταση”;».
Κυβερνοασφάλεια και drones
Για το μείζον θέμα της Κυβερνοασφάλειας, που επίσης αναγνωρίζει και ρυθμίζει το εν λόγω Νομοσχέδιο, η κ. Φωτεινή Αραμπατζή τόνισε ότι συστήνεται ηλεκτρονικό μητρώο υπεύθυνων προστασίας δεδομένων των δημοσίων φορέων, καθώς και παρατηρητήριο ανάλυσης υβριδικών απειλών, με συγκεκριμένα πρωτόκολλα και πλάνα διαχείρισης, για πιθανά δυσχερή σενάρια.
Ειδικά για τη χρήση drones από δομές του κράτους ή επιχειρήσεων -που αποτελεί μια πραγματικότητα σε όλη την Ευρώπη- αναφέρθηκε στην ανθρωπιστική, στην κοινωνική διάσταση του νομοσχεδίου αλλά και στην φιλοσοφία της Κυβέρνησης, καθώς «το νομοσχέδιο έρχεται να ορίσει ότι μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε ταχυδρομικές υπηρεσίες ή σε υπηρεσίες υγείας ( όπως μεταφορά φαρμάκων), δυνατότητες ιδιαίτερα λειτουργικές και χρήσιμες για την απομακρυσμένη ενδοχώρα, τις ορεινές και μειονεκτικές περιοχές, πάντοτε με βάση την κείμενη νομοθεσία, τις προβλέψεις της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και όλες τις δομές του κράτους, αλλά σαφέστατα με έναν τρόπο, που θα υπηρετεί τις αναπτυξιακές μας δυνατότητες, τις ανάγκες και τις προκλήσεις, τις οποίες αντιμετωπίζουμε».
«Είμαστε στη μεριά της προόδου»
Κλείνοντας την Ομιλία της, κάλεσε τα κόμματα να υπερψηφίσουν το Νομοσχέδιο τονίζοντας πως «ο κόσμος αλλάζει με φρενήρεις ρυθμούς, οι ψηφιακές τεχνολογίες μάς δίνουν τη δυνατότητα να απλοποιήσουμε την καθημερινότητα μας, να κάνουμε τη ζωή μας πιο εύκολη και την εργασία μας πιο αποδοτική και σύγχρονη. Τα ευρυζωνικά δίκτυα αλλάζουν την πραγματικότητα, που ξέραμε μέχρι τώρα για το χρόνο και το χώρο. Προοδευτική πολιτική, λοιπόν, σημαίνει να αξιοποιούμε αυτές τις δυνατότητες της νέας εποχής, να στεκόμαστε πρωτοπόροι και όχι φοβικοί και ουραγοί. Η διαχωριστική γραμμή του μέλλοντος ανάμεσα στις πολιτικές είναι η πρόοδος και η συντήρηση. Κι εμείς και με αυτό το νομοσχέδιο είμαστε στη μεριά της προόδου».